Tukeaksemme lasten välistä ystävyyttä ja leikkitaitojen kehittymistä olemme alkaneet harjoittamaan lasten kanssa pari- ja ryhmätehtäviä, tutustumisleikkejä,lauluja ja paljon myös olemme yhdessä keskustelleet lasten kanssa ystävyydestä ja tilanteista mitä saattaa tapahtua ja miltä se mahdollisesti toisesta tuntuu!

pohdimme tunnekortteja
Apunamme olemme käyttäneet mm. tunnekortteja joissa aiheena on ollut erilaiset ”tilanteet” kuten esim. kaveri jätetään leikkien ulkopuolelle, toisten häiritseminen jne. Tunnekorteissa on kuva tilanteesta ja lapset saavat ensiksi itse tulkita kuvaa oman näkemyksensä mukaan, mitä kuvassa tapahtuu? Kuvan takana on kaksi versiota asiasta, häiritsijän ja häirittävän näkemys sanallisesti.
Tämän jälkeen pohdimme lasten kanssa tilannetta ja mietimme miten vastaavanlaisessa tilanteessa kannattaisi toimia, miten voisi toimia toisin, miltä toisesta tuntuu ja miten tilanteiden syntymistä voisi ennaltaehkäistä.
Olemme ottaneet osaksi aamupiiriä leikkejä ja lauluja jossa lapset tutustuvat toisiinsa paremmin ja lapset ryhmäytyisivät. Leikeissä pääajatuksena on toisen huomioiminen, hellyys, yhteys, avoimuus, positiivuus ja myös hyvin pienessä määrin omalta mukavuusalueelta postuminen.

Tämän aamupiirin yhteydessä lapsilta kysyttiin vuoron perään kysymyksiä esim. lempiväri, lempiruoka,lempileikki, lempi päikänsetä 😉 ajatuksena tutustua vieruskaveriin!
Leikkeinä olemme leikkineet mm. Toffeeta jossa lapset pitävät yhtä ja suojelevat ystäviään aikuiselta. Siinä siis lapset makaavat lattialla ja pitävät lujasti kavereista kiinni kun aikuinen yrittää saada heitä irroittamaan otteensa. Lauloimme myös liinalaulun jossa valitaan kaveri ja osoitetaan hieman hellyyttä silittämällä poskea.

Toffee…venyy mutta ei irtoa…
Ajatuksenamme on siis ottaa ”ystävyys, ryhmäytyminen ja leikkitaitojen edistäminen” pysyväksi ja keskeiseksi osaksi päivittäistä päiväkotiarkeamme ja siinä apuna käytämme kaikkia edellä mainittuja työkaluja!