Elokuun otamme rauhallisesti toisiimme tutustuen ja ryhmäytyen. Ryhmässämme aloitti paljon pieniä, joten ainakin nyt alussa keskitymme ryhmän toiminnan suunnitteluun, arjen pedagogiikkaan ja leikkiympäristön uudelleen kehittämiseen lasten mieltymyksien mukaan 🙂
On ollut kiva palata kesälomilta töihin ja lapsilla on päikkyarki lähtenyt hyvin käyntiin. Meillä on ihana pieni 16 lapsen ryhmä. Tämän kauden projektinaihe on mietitty ryhmän ikäjakauman mukaan sopivaksi ja olemmekin jo suunnitelleet paljon tulevalle syksylle. Lasten kanssa olemme aamupiirien yhteydessä lauleskelleet paljon sekä leikkineet tutustumisleikkejä.



Projektimme aiheena on maatilaneläimet. Tämä sopii ryhmälle todella hyvin. Olemme saaneet kerättyä paljon materiaalia, lauluja ja leikkejä aiheeseen liittyen. Aloimme suunnittelemaan isoa farmia salin seinälle johon kauden aikana askartelemme maatilan elämää 🙂 lapsilta tuli hyviä ehdotuksia, mitä kaikkea farmilla voisi olla… ankkoja, hevostalli, heinäpaaleja yms. Lapset ovat olleet todella innoissaan aiheesta.

Farmin eteen rakennamme lapsille myös uutta maatilaleikkiä jonka tekemiseen he itse pääsevät osallistumaan.
Kädentyöt aloitettiin aiheeseen liittyen possujen askartelulla. Isommat saivat pistellä omat possunsa ja pienet pääsivät liimaamaan 🙂 possut laitetaan valmistuttuaan salin seinää koristamaan.





Musahetkillä olemme laulaneet aiheeseen liittyviä lauluja kuten piippolan vaari, kanapolkka, eläinkunnan pikkuväki sekä myös muita kappaleita. Lapsilta tulee myös paljon musatoiveita, joita päivittäin aamupiirienkin yhteydessä toteutamme :). Alhaalla kuvassa lauletaan ja leikitään ”pikkuiset kultakalat”


Käytämme päiväkodin rytmin hahmottamisen ja siirtymätilanteiden tukena kuvakortteja, joita olemme aamupiirien yhteydessä käyneet läpi lasten kanssa. Uusien lapsien ja toki muidenkin lasten kanssa koemme nämä oikein hyödylliseksi ja lapsi taulua seuraamalla tietää mitä seuraavaksi tapahtuu. Kuvakortteja löytyy myös muista tilanteista, kuten musahetki, askartelut, jumppa ja näitä tarpeen mukaan vaihtelemme tauluun. Olemme myös miettineet paljon arjen pedagogiikkaa ja sitä, miten tilanteissa parhaiten toimisimme nyt, kun meillä on aloittanut paljon alle 3-vuotiaita esim. siirtymätilanteet, perushoito, lepohetki, ruokailu yms. Olemme pohtineet, miten huomioimme tilanteissa lapsen iän, yksilöllisyyden ja osallisuuden. Huomioimme myös uudessa toimintasuunnitelmassa uusien lasten päiväkodin aloittamisen, sen helpottamisen ja kehitämme sitä edelleen.


LEIKKINURKKAUS
pikkusiskoa on kiva käydä leikkien lomassa halimassa…




